Typy fraz kluczowych w SEO – Poznaj popularne rodzaje fraz kluczowych w pozycjonowaniu

Typy fraz kluczowych w SEO – Poznaj popularne rodzaje fraz kluczowych w pozycjonowaniu

Słowo kluczowe przede wszystkim kojarzy nam się z konkretną frazą czy hasłem pod którym chcemy być widoczni wyszukiwarce Google z naszą stroną internetową. Bardzo często jednak wiele osób nie wie iż istnieje kilka głównych typów słów kluczowych, co przekłada się na to że nie używamy ich świadomie. W tym tekście przedstawiamy popularne rodzaje fraz kluczowych w SEO – podpowiadamy czym są, kiedy warto ich używać i czym się charakteryzują.

Frazy główne w pozycjonowaniu

Pierwszym i najważniejszym typem słów kluczowych, które zamieszczamy na naszej stronie internetowej są frazy główne. Są to najważniejsze słowa kluczowe, pod którymi chcemy, aby widniała w sieci nasza strona www np. „kredyty gotówkowe”, „salon kosmetyczny”, „dietetyk”. Najczęściej frazami głównymi są najpopularniejsze hasła z danej kategorii tematycznej przyciągające największą ilość odbiorców – choć nie jest to regułą. Niektóre strony mogą z racji swojej specyfiki posiadać mniej popularne frazy będące nadal głównymi słowami kluczowymi na danej witrynie.

Główne słowa kluczowe na stronie internetowej charakteryzują się najwyższym priorytetem. Oznacza to, iż będą najczęściej używane a także zaznaczone we wszystkich możliwych miejscach – zarówno na stronie www jak i w treściach. Najczęściej strona internetowa posiada kilka — kilkanaście głównych fraz pod którymi jest pozycjonowana. Słów tych używa się z największą intensywnością, a także wokół nich buduje inne słowa tematyczne.

Frazy poboczne

Drugim rodzajem słów kluczowych, które możemy używać na naszej stronie internetowej, są frazy poboczne, nazywane też frazami pomocniczymi. Często są to pomijane i niedocenione słowa kluczowe, które pełnią jednak bardzo ważną rolę w każdym typie pozycjonowania. Służą one za tło, bazę dla głównych słów kluczowych na które kładziemy największy nacisk. Frazy poboczne mają za zadanie uzupełniać kilka — kilkanaście najpopularniejszych fraz tak, aby witryna była dostępna w internecie pod wieloma zwrotami tematycznymi. Stanowią najczęściej rozszerzenie słów kluczowych, np. tanio, solidnie, profesjonalnie itp. np. „tanie kredyty gotówkowe” albo „najlepszy dietetyk”.

Frazy poboczne najczęściej cieszą się średnią lub małą popularnością, a także są dodawane sporadycznie z niskim priorytetem na naszej stronie internetowej. Co ciekawe, frazy poboczne stanowią w pewnej sytuacji główny trzon pozycjonowania. Mowa tutaj o pozycjonowaniu szerokim, gdzie wykorzystuje się bardzo dużą ilość mało popularnych zwrotów bez faworyzowania jakichkolwiek słów kluczowych. W tym alternatywnym sposobie pozycjonowania, frazy poboczne zamieszcza się na witrynie w dużej ilości tak, aby nasza witryna posiadała jak najszerszy zakres fraz pod którymi będzie widoczna w sieci.

Porada: Frazy główne jak i frazy poboczne możemy bardzo prosto pozyskiwać z internetu. Do tego celu możemy używać key word generatorów, czyli specjalnych serwisów wyświetlających całe listy i zestawienia najpopularniejszych słów dla danego hasła tematycznego, a także planera słów kluczowych Google, który działa na podobnej zasadzie.

Lokalne słowa kluczowe

Jednymi z najważniejszych fraz wykorzystywanych podczas pozycjonowania stron internetowych są lokalne słowa kluczowe. W tym typie pozycjonowania to one wiodą prym i grają główne skrzypce. Frazy lokalne są też używane przy pozycjonowaniu standardowym czy szerokim, a także przy innych technikach promowania witryny. W takim przypadku uwiarygadniają dany serwis, a także powiązują go z daną lokalizacją. Ale czym tak właściwie są frazy lokalne? Są to tematyczne słowa kluczowe rozszerzone o nazwę danej miejscowości lub lokalizacji. Często występują również jako samodzielne nazwy rejonów i regionów a także są zamieszczone na stronie internetowej z dużą intensywnością.

Fraz lokalnych przede wszystkim, powinniśmy używać jeśli pozycjonujemy lokalnie naszą stronę internetową i chcemy docierać do lokalnych odbiorców. Warto wdrażać je również na witrynie jeśli z jakichś względów chcemy dotrzeć to różnych regionów Polski czy świata. Wzbogacanie witryny o lokalne słowa kluczowe będzie również pozytywnym aspektem jeśli pozycjonujemy stroną standardowo, gdyż będą to dodatkowe informacje o naszej witrynie, które podniosą jej transparentność i w konsekwencji oceny indeksacyjne. Przykładami fraz lokalnych będą mp. „pomoc drogowa Gdańsk”, „kosiarki elektryczne Warszawa” czy też pozycjonowanie stron internetowych Ostrowiec Świętokrzyski.

Frazy brandowe

Jednym z rzadziej używanych typów fraz na stronie internetowej są frazy brandowe. Są to słowa kluczowe ściśle powiązane z nazwami marek. Mogą być do tematyczne słowa kluczowe rozszerzone o nazwę marki lub tak jak w przypadku pozycjonowania lokalnego konkretne nazwy samych poszczególnych firm. Słów kluczowych brandowych używa się w kilku przypadkach. Przede wszystkim wdraża się je gdy chcemy promować naszą markę w sieci i zależy nam, aby była odszukiwana po nazwie. Frazy brandowe używa się również przy prowadzeniu sklepów internetowych, aby użytkownicy mogli wyszukiwać produkty konkretnych marek bezpośrednio w wyszukiwarce bez konieczności przechodzenia na naszą stronę i wyszukiwania ich w menu.

Przykładem frazy brandowej może być np. „piłka Adidas”, „kanapka KFC”, „laptop Lenovo IdeaPad”. Dobrą podpowiedzią odnośnie fraz brandowych jest wykorzystywanie ich już od początku budowania naszej marki w internecie kiedy uruchamiamy dopiero naszą stronę internetową. Dzięki temu użytkownicy będą mogli wcześniej odnajdować nas po nazwie firmy w wyszukiwarce Google, co przekłada się na prestiż, renomę i zaufanie do naszej marki.

Słowo kluczowe typu long tail

Bardzo ciekawym typem słów kluczowych, które zamieszczamy na naszych witrynach internetowych jest fraza long tail. Jest to tzw. długi ogon, czyli fraza składająca się z kilku, a nawet kilkunastu wyrazów. Jest to najczęściej logiczny ciąg wyrazów, pytanie czy stwierdzenie mowy potocznej. Długie ogony mają na celu odpowiedzieć na złożone zapytanie, a także zadawane mową potoczną. Są one wprowadzane najczęściej poprzez usługę Google Voice Search, czyli wyszukiwania głosowego lub są bardziej skomplikowaną kombinacją słów, które wpisują użytkownicy ręcznie do wyszukiwarki w poszukiwaniu bardzo szczegółowych informacji np. „czarna komoda do sypialni”, „weekendowy kurs języka angielskiego online” czy szkolenie z tworzenia stron www WordPress.

Znając dwa najważniejsze powody istnienia długich ogonów, frazy long tail będziemy wykorzystywali przy pozycjonowaniu strony internetowej pod wyszukiwanie głosowe lub podczas prowadzenia specjalistycznej witryny np. sklepu internetowego z wieloma konkretnymi produktami. Tego typu frazy są również korzystne przy ogólnym pozycjonowaniu strony internetowej i obniżają ryzyko przeoptymalizowania witryny konkretnymi krótkimi frazami.

Więcej o frazach kluczowych z długim ogonem pisaliśmy w teście Pozycjonowanie na długi ogon – o co chodzi w Long Tail SEO?