Przyjazny adres URL zgodny z SEO. Sprawdź jak go stworzyć

Przyjazny adres URL zgodny z SEO. Sprawdź jak go stworzyć

Adres URL to pierwszy element, z którym spotykamy się, wchodząc na stronę www. To dzięki niemu trafiamy na konkretne podstrony serwisu i interesujące nas artykuły. Mimo iż przyjazne adresy URL są bardzo ważnym elementem każdej strony internetowej, to niestety mało osób ma świadomość tego, jak powinny wyglądać. Nie wystarczy tylko żeby adres odnośnika brzmiał ładnie. Oprócz odczuć estetycznych adres URL powinien być również stworzony zgodnie z zasadą User Friendly, czyli być przyjazny dla użytkownika, a w konsekwencji również dla wyszukiwarek internetowych. Poniżej prezentujemy czym jest przyjazny adres URL, jakie korzyści niesie i jak tworzyć poprawne pod kątem SEO adresy www.

Czym jest adres URL zgodny z SEO i zasadą User Friendly?

Adres URL zgodny z SEO oraz zasadą User Friendly to taki, który zawiera słowa kluczowe właściwe dla danej podstrony i jest przy tym zrozumiały dla odbiorców. Przyjazny adres URL powinien być adresem prostym, czytelnym, wysyłającym jasne informacje oraz ułatwiającym użytkownikom korzystanie z witryny internetowej. Przemyślany i zgodny z SEO adres URL jest również ważny dla wyszukiwarki Google, robotów indeksujących oraz algorytmów oceniających naszą witrynę, które premiują poprawne adresy www. Kierując się kilkoma zasadami, możemy stworzyć taki adres samodzielnie, w sposób, który opisujemy poniżej.

Jak tworzyć przyjazne adresy URL?

Adres URL przyjazny użytkownikom i wyszukiwarkom możemy stworzyć bardzo prosto i szybko. Wystarczy kierować się jedynie pewnymi zasadami i wskazaniami. Pierwszą wskazówką jest to, aby adres URL miał uporządkowaną strukturę. Znacznie ułatwi to dodawanie przyszłych podstron w serwisie, ich pozycjonowanie oraz korzystanie ze strony użytkownikom. Będą oni natychmiast wiedzieli, w jakiej części witryny się znajdują. Wystarczy, że spojrzą na adres URL. Jeśli ten będzie budowany zgodnie ze schematem kategorii, bez trudno odnajdą się na witrynie. Jest to szczególnie ważne w przypadku rozbudowanych serwisów, z dużą ilością działów – na przykład sklepów internetowych.

Nazwa każdej kolejnej podstrony powinna być przedzielona sleszem, a jako separatory pomiędzy poszczególnymi słowami należy wykorzystywać myślniki. Są one bardziej czytelne niż dolne podkreślenie zarówno dla użytkowników, jak i robotów indeksujących. W przypadku wspomnianego wcześniej sklepu internetowego poprawny adres URL powinien wyglądać następująco: nazwastrony.pl/kategoria/produkt. Adres URL powinien być też możliwie krótki i prosty. Będzie wtedy wyglądał bardziej atrakcyjnie, wiarygodnie i łatwiej będzie można go zapamiętać.

Pewnego rodzaju wskazówką jak tworzyć przyjazne adresy URL może być porównanie adresów www topowych serwisów internetowych. Jeśli nie mamy pomysłu na stworzenie własnego odnośnika, możemy zasugerować się strukturą adresu www naszych największych konkurentów.

W adresach URL koniecznie powinny znajdować się frazy i słowa kluczowe, pod jakimi pozycjonujemy nasz serwis, a nie przypadkowe znaki. Odpowiednie ulokowanie słów kluczowych w adresie URL to ważny sygnał dla Google na temat tego, jakie treści zawiera dana strona. Wpływa to w istotny sposób na jej ocenę przez algorytmy wyszukiwarki. Nie powinniśmy także wykorzystywać w adresie URL polskich znaków czy wielkich liter, gdyż starsze przeglądarki mają problem z tym elementem, a użytkownicy nie są przyzwyczajeni do używania ich w adresach www. Z adresu URL powinniśmy usunąć też wszystkie zbędne elementy takie jak np. końcówki .html.

Korzyści z przyjaznego adresu URL

Jeśli wiemy już jak stworzyć przyjazny adres URL, warto też odpowiedzieć na pytanie dlaczego należy to robić. Z pewnością przyjazny adres www ułatwi korzystanie ze strony użytkownikom. Dzięki temu będziemy mogli liczyć na większy ruch na naszej witrynie. Jasny i krótki adres URL podniesie również zaufanie i wiarygodność strony internetowej. Jej odbiorcy będą mogli łatwiej domyślić się co znajduje się na konkretnej podstronie, już w trakcie jej wczytywania. Logiczna struktura plików pomoże też łatwo powrócić im do poprzednich podstron poprzez wykasowanie części adresu URL w pasku przeglądarki.

Drugim powodem, dla którego warto tworzyć dobre jakościowe adresy URL, jest kwestia SEO. Poprawny adres URL w dużym stopniu wpływa na pozycjonowanie strony internetowej. W przypadku przypadku dobrze zoptymalizowanego serwisu www roboty Google wiedzą od razu, jaką strukturę linków on posiada, co przekłada się na łatwiejsze indeksowanie witryny w wyszukiwarkach.

Poprawne adresy URL dają też kilka korzyści funkcjonalnych. Z pewnością estetycznie wyglądające adresy www zachęcają do dzielenia się nimi np. w social mediach oraz są łatwiejsze w zapamiętywaniu przez odbiorców. Ułatwiają też prace nam, właścicielom witryn, przy wieloletnim rozbudowywaniu serwisu o kolejne podstrony. Stworzenie odpowiedniego, czytelnego i poprawnie zoptymalizowanego adresu URL, nie jest trudne, kosztowne czy czasochłonne. Wręcz przeciwnie – znacznie ułatwia prowadzenie witryny w późniejszym czasie i może być wykonane przez każdego.

Zagrożenia związane z User Friendly URL

Zaniedbanie wyglądu i struktury adresu URL niesie ze sobą pewne zagrożenia. Pierwszym z nich jest możliwość oznaczenia niepoprawnie skonstruowanych adresów URL przez Google jako spam czy potencjalnie niebezpieczne witryny. Będzie to negatywnie wpływało na pozycjonowanie strony, a podejrzane (np. długie i nielogiczne adresy generowane automatycznie z przypadkowych ciągów znaków) będą utrudniały promowanie w Google. Drugim zagrożeniem przy długim czy nielogicznym adresie jest to, że użytkownicy, aby polecić naszą witrynę, będą używali skracaczy linków. W takiej sytuacji na danej stronie czy w social mediach nie zostanie osadzony nasz adres strony i nie będziemy mieli większych korzyści pozycjonerskich związanych z link buildingiem.

Poważnym zagrożeniem stworzenia niezrozumiałego adresu URL jest omijanie go przez użytkowników. Ci, mając do wyboru wiele adresów i stron nad i pod nami w rankingu Google, wybierać będą te, które budzą zaufanie, nie ryzykując przy tym przechodzenia na stronę budzącą wątpliwości.

Niestety często o pozyskiwaniu użytkowników decydują niuanse. Nie wolno zatem popełnić błędu, jakim jest stworzenie nielogicznego dla użytkowników adresu URL. Nieprzemyślane i źle wyglądające odnośniki będą miały negatywny wpływ na pozycjonowanie i nie będą atrakcyjne dla użytkowników. Warto zadbać o ładne, przyjazne adresy URL, zwłaszcza że nie jest to zadanie trudne, a może przynieść bardzo wiele korzyści.