Nie jest zaskoczeniem, że każdy, kto posiada własną stronę firmową w Internecie, chciałby, aby przyciągała ona dużo klientów i generowała sprzedaż. Tylko co zrobić, kiedy dziennie wchodzi na nią po kilka osób? Trudno przecież o zwiększenie wejść, nawet na najładniejszą witrynę, jeśli klienci nie wiedzą, że ona w ogóle istnieje. Ratunkiem na to jest pozycjonowanie strony firmowej w Internecie, które najlepiej zacząć jak najszybciej.
Czym jest SEO?
Zacznijmy od wyjaśnienia definicji tego popularnego hasła. Pozycjonowanie czy też SEO (Search Engine Optimization) to zestaw działań polegających na optymalizacji strony internetowej pod kątem wyszukiwarek (a właściwie najpopularniejszej z nich – Google). Ich celem jest znalezienie się strony internetowej na jak najwyższym miejscu w wynikach wyszukiwania.
Mówiąc inaczej – chodzi o to, aby nasz potencjalny klient trafił do nas, a nie do konkurencji. Jeśli więc zacznie on wyszukiwać w Google nazwy usług lub produktów, które posiadamy, najlepiej by było, aby na szczycie wyników ukazał się link prowadzący do naszej strony firmowej. Wtedy jest dość duża szansa, że klient wybierze właśnie naszą firmę. Można więc powiedzieć, że dobre SEO to takie, które wybije naszą stronę internetową na pierwsze miejsca wyników wyszukiwania, przed konkurencję.
Od czego zacząć pozycjonowanie strony firmowej?
Tu nie będzie zaskoczenia. Pierwszy krok to oczywiście stworzenie strony internetowej. To jednak dopiero początek drogi ku wysokim pozycjom w google. Wygodna w nawigacji, czytelna strona to niewątpliwie świetna wizytówka firmy, ale niestety samo jej posiadanie to za mało, aby była ona widoczna w Internecie dla szerszego grona odbiorców. Strona internetowa poza estetycznym wyglądem, prawidłowym wyświetlaniem na urządzeniach mobilnych, czyli tzw. responsywnością oraz bogatą zawartością, powinna osiągać możliwie najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania Google na konkretne frazy kluczowe związane z działalnością firmy. Bez zaplanowanej strategii pozycjonowania, osiągnięcie wysokich pozycji w Google jest bardzo trudne. Co prawda wymienione wyżej cechy poniekąd pomagają w pozycjonowaniu i warto dbać o wygląd strony www, ale niestety to nie ładny design w głównej mierze generuje potencjał SEO witryny internetowej, a skuteczne działania SEO.
Czy to jednak oznacza, że można odpuścić sobie wygląd strony, a skupić się tylko na jej optymalizacji? Oczywiście nie. Z pewnością nie uda się nikomu zbudować pozytywnego wizerunku firmy w sieci przez stronę internetową, która nie wzbudza zaufania i straszy swoim wyglądem. Warto jednak zachować zdrowy balans między designerskimi fajerwerkami, a czytelnością, wygodą użytkowania i szybkością działania strony www.
Jak zaprojektować stronę www przyjazną pozycjonowaniu?
Przede wszystkim już na etapie projektowania strony www dla firmy należy wziąć pod uwagę wszystkie czynniki, które będą później wpływały na jej efektywne pozycjonowanie w Internecie. Przede wszystkim trzeba solidnie przemyśleć strukturę witryny, opracować nawigację oraz sposób wyświetlania elementów na urządzeniach mobilnych, a także zadbać o to, aby strona internetowa nie była zbyt ciężka i przeładowana niepotrzebną treścią.
Czynników, które wpływają na późniejszy proces pozycjonowania jest bardzo dużo. Z tego powodu najlepiej zatrudnić do stworzenia layoutu witryny projektanta, który ma doświadczenie w tworzeniu serwisów zorientowanych na SEO (a nie np. projektów przeznaczonych do druku).
Warto również zadbać o dobry system zarządzania treścią, który będzie napędzał silnik witryny. Przyjaznym środowiskiem do pozycjonowania jest na przykład CMS WordPress, na którym powstaje większość naszych realizacji.
Czym zajmuje się specjalista SEO?
Droga ku wysokiej pozycji strony www w wyszukiwarkach to proces złożony, wymagający doświadczenia i zazwyczaj długotrwały, dlatego warto powierzyć to zadanie profesjonaliście. Praca specjalisty od SEO polega przede wszystkim na określeniu słów kluczowych generujących ruch na stronie internetowej, tworzeniu wysokiej jakości treści i jej optymalizacji pod kątem algorytmów Google, pozyskiwaniu linków (tzw. backlinking), a także stałej analizie konkurencji i unowocześnianiu strony pod względem dostępności i szybkości ładowania. Jednakże w przypadku różnych stron internetowych praca SEOwca może przebiegać inaczej i trudno z góry określić jej zakres. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jakie działania w związku z SEO realizujemy w naszej firmie, sprawdź naszą ofertę pozycjonowania stron www.
Czy warto inwestować w SEO?
Każda godzina pracy specjalisty od SEO zwiększa szanse na lepszą widoczność serwisu www w Internecie. Oznacza to między innymi wyższą pozycję i wzrost wyświetleń w wynikach wyszukiwania, wzrost zapytań od potencjalnych klientów, zwiększenie organicznego ruchu na stronie www oraz ilości haseł kluczowych na które serwis jest widoczny w sieci. Jeśli pozycjonowanie dotyczy sklepu internetowego – powinniśmy zauważyć również wzrost sprzedaży. Im więcej działań SEO zostanie wdrożonych na stronie internetowej, tym szybciej będzie można zaobserwować ich pozytywny rezultat.
Trzeba jednak pamiętać, że ofekty pracy SEOwca są widoczne dopiero po określonym czasie i niestety nie są trwałe. Jeśli konkurencja będzie ulepszała swoją pozycję w Internecie stale, a my przestaniemy, to nasza popularność będzie się zmniejszała. Dlatego praca specjalisty od SEO wymaga cierpliwości i powinna być przeprowadzana przez niego regularnie.
Jak długo trzeba czekać na efekty pozycjonowania strony internetowej dla firmy?
Czas, po jakim można zauważyć pierwsze efekty SEO, jest bardzo zróżnicowany i zależy to od budżetu, obranej strategii SEO oraz działań konkurencji. Zazwyczaj pierwsze pozytywne rezultaty pozycjonowania firmowej strony www są widoczne już po 2-4 miesiącach. Oczywiście firma z niszowym produktem wypozycjonuje się szybciej, niż ta, której produkty są popularne, ale nie ma takiej sytuacji, w której odpowiednio wdrożone procedury SEO nie przyniosły by pozytywnych rezultatów.
Warto na koniec wspomnieć, że efekty działań SEO, przeprowadzanych przez specjalistę od pozycjonowania lub agencję interaktywną, są mierzalne. Można je monitorować samodzielnie i bezpłatnie na przykład za pomocą takich narzędzi jak Google Search Console czy Google Analytics.