Evergreen content, czyli jak pisać uniwersalne teksty SEO

Evergreen content, czyli jak pisać uniwersalne teksty SEO

Warto zacząć od tego czym właściwie jest evergreen content. W języku angielskim słowo „evergreen” oznacza, „wiecznie zielony” i odnosi się do roślin, które nie zrzucają liści przez cały rok. Natomiast wyrażenie evergreen content zostało zaczerpnięte z branży muzycznej i oznacza utwór „wiecznie żywy”. Czyli taki, który jest przebojem pomimo upływu czasu.

Podobne zjawisko uniwersalnej treści obserwujemy tworząc teksty SEO, gdzie evergreen oznacza zawartość wiecznie zieloną lub właśnie – wiecznie żywą. Evergreen content to więc nic innego, jak trwałe treści, które nawet po kilku latach od momentu opublikowania ich w sieci dalej cieszą się sporym zainteresowaniem odbiorców. Ich cechą szczególną jest to, że są stale przydatne i zawsze na czasie.

Takie ponadczasowe treści SEO to rewelacyjne wsparcie dla każdej strony www oraz szansa na podtrzymanie na niej ruchu. Dobrze napisany artykuł o uniwersalnej tematyce, znacznie poprawia konwersję strony internetowej i pomaga zdobyć nowych klientów. Uniwersalnym tekstem evergreen może to być na przykład przepis kulinarny, albo poradnik na temat tego, co warto zwiedzić w danym mieście. Z kolei do kategorii uniwersalnych treści nie można zaliczyć newsów oraz artykułów, które koncentrują się na tymczasowym zagadnieniu (np. trendach modowych na najbliższy kwartał).

Należy też podkreślić, że aby zawartość artykułu się nie dezaktualizowała, tekst musi podlegać ciągłej weryfikacji i aktualizacji. Z tego powodu warto czasami odświeżyć stary wpis i uzupełnić go o nowe informacje. Będzie to korzystne zarówno dla odbiorców artykułu, którzy otrzymają dopracowaną treść, jak również dla pozycjonowania, gdyż Google doceniania zaktualizowane treści.

Jak powstaje wiecznie żywa treść SEO?

Wiecznie żywa treść, generująca ruch na stronie bez względu na upływ czasu, powinna spełniać podstawowe zadania:

  • dotyczyć ponadczasowych zagadnień,
  • być zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarki Google,
  • angażować czytelnika do interakcji.

Tworzenie wartościowych i ponadczasowych treści wymaga posiadania określonej wiedzy na temat pozycjonowania, copywritingu oraz optymalizacji SEO. Napisanie ponadczasowego tekstu, który będzie się dobrze pozycjonował, nie zawsze musi być jednak trudne dla zwykłych śmiertelników, nieobeznanych ze światem SEO.

Przydatne może się tutaj okazać na przykład narzędzie Google Trends, za którego pomocą można odkryć frazy kluczowe, które są najczęściej wpisywane przez internatów w wyszukiwarkę. Oczywiście sugerując się trendami przy tworzeniu treści typu evergreen, trzeba pamiętać, aby wybrać taki temat, który ma potencjał na stanie się ponadczasową treścią, a nie chwilowym newsem, o którym nikt nie będzie za miesiąc pamiętał.

W odkrywaniu dobrych tematów na nieśmiertelny artykuł bardzo przydaje się Google Trends

Zawsze można sobie też pomóc, stawiając na „pewniaki”, czyli takie artykuły, które łatwo mogą stać się wiecznie żywą treścią. Warto przyjrzeć się im bliżej.

Poradniki, FAQ i encyklopedie pojęć

To chyba najlepszy rodzaj treści z ponadczasowym potencjałem, gdyż użytkownicy bardzo często szukają w Internecie sposobów na rozwiązanie jakiegoś problemu. Wszystkie poradniki, kursy i przewodniki, które mają na celu pomóc czytelnikowi uporać się z jego problemem, albo dostarczyć mu odpowiedzi na nurtujące go pytania, mają duży potencjał na stanie się treścią typu evergreen content.

Takie cykliczne i ciekawie zobrazowane podsumowania możemy zobaczyć w narzędziu Rok w wyszukiwarce Google

Oczywiście, aby poradnik był uniwersalny i przyjazny SEO, powinien dotyczyć jakiegoś ponadczasowego zagadnienia. Artykuł na temat tego, jak zawiązać krawat będzie cały czas aktualny, ale tekst wyjaśniający jak ubiegać się o dotację unijną na firmę w 2021 roku już niekoniecznie.

Rolę uniwersalnych treści na stronie internetowej może też pełnić FAQ, encyklopedia pojęć albo pomoc techniczna, ale pod warunkiem, że takie sekcje będą zwracały uwagę na rzeczywiste problemy użytkowników i pomagały je rozwiązać.

Treści historyczne i kalendaria

Ludzie z różnych względów lubią wracać do starych czasów. Wszelkie ciekawe wspomnienia historyczne i opisy istotnych wydarzeń z przeszłości zawsze będą cieszyły się wysoką klikalnością w wynikach wyszukiwania google. Bardzo chętnie czytane są równiez historie powstania produktów i marek. Pisanie tego typu artykułów to doskonały sposób na przyciągnięcie czytelników. Takie treści bardzo rzadko tracą na aktualności, więc powinny stale zapewniać wysoką ilość wyświetleń.

Recenzje produktów

Musisz tutaj pamiętać o tym, że recenzja będzie przydatna tak długo, jak będzie istniał recenzowany przedmiot. Nie powinno to jednak zniechęcać Cię do pisania tego rodzaju treści, gdyż wiele produktów trwa na rynku przez kilka lat w niezmienionej wersji. Świetnym przykładem mogą być książki i filmy. Ich recenzje będą cały czas aktualne, mimo upływu czasu.

Rankingi i Top 10

Zestawiania i rankingi w stylu „10 najlepszych gier planszowych na wakacje”, „najlepsze filmy z Jamesem Bondem” czy „Najpiękniejsze miejsca w świętokrzyskim” to kolejne pewniaki. Takie artykuły zawsze generują dużą liczbę odwiedzin i bardzo długo pozostają aktualne. Do tego bardzo dobrze prezentują się również na infografikach oraz materiałach wideo. Z tego powodu bardzo często możemy natknąć się na nie na przykład na youtube czy serwisach społecznościowych.

Case study

Case study to kolejny rodzaj treści, który powinien spisać się bardzo dobrze jako evergreen content. Za pomocą umiejętnie zaprezentowanego studium przypadku możemy w ciekawy sposób opowiedzieć o przeprowadzonej przez nas realizacji oraz udowodnić, że faktycznie się na czymś znamy. Dobre case study powinno zawierać opis zadania, przekazywać informacje o tym, jakie przeszkody spotkaliśmy w trakcie jego realizacji oraz w jaki sposób je rozwiązaliśmy, a także przedstawiać w wiarygodny sposób uzyskane efekty. Oczywiście należy wybrać taką realizację do prezentacji, która ma ponadczasowy charakter. Przykład? Case study sesji zdjęciowej dla wymagającego klienta albo rebranding marki.

Treść niebędąca evergreen content

Możemy również wyróżnić teksty SEO, które nie generują ruchu na naszej stronie przez wiele lat od publikacji. Z tego względu do evergreen content nie zaliczają się:

  • newsy,
  • raporty i statystyki (zwłaszcza dotyczące krótkiego okresu),
  • tymczasowe oferty firm,
  • artykuły na temat aktualnych trendów (np. modowych).

Czy powinniśmy skupiać się tylko na evergreen content?

Generowanie ruchu na witrynie internetowej przez długi czas – to zaleta evergreen content i cel jego tworzenia. Tego rodzaju artykuły powinniśmy często publikować na naszym blogu czy stronie internetowej, ale nie oznacza to jednak, że należy rezygnować z zamieszczania innych rodzajów treści np. newsów branżowych czy recenzji produktów będących akurat na topie. Idealnym rozwiązaniem jest wykorzystanie wszystkich zasobów informacji, jakimi dysponujemy, zarówno w długiej, jak i krótszej perspektywie. Pamiętając przy tym, aby dostarczać użytkownikom przede wszystkim unikalny, dobrej jakości content.