Zanim odpowiemy na zadane w tytule pytanie o wpływ certyfikatu SSL na SEO, warto wyjaśnić czym w ogóle jest certyfikat SSL, a także wspomnieć o o protokole https, z którym jest on ściśle powiązany. Posiadanie certyfikatu SSL to bowiem nie tylko kwestia pozycjonowania w Google, ale przede wszystkim bezpieczeństwa.
HTTP a HTTPS – o co w tym chodzi?
Zarówno protokół HTTP (mniej bezpieczny), jak i HTTPS (bezpieczniejszy) służą do wymiany danych pomiędzy serwerem, a przeglądarką. Jeden i drugi zawiera zestaw reguł i standardów, dotyczących sposobu ich przepływu.
Z punktu widzenia właściciela i użytkownika strony www najważniejsze jest przede wszystkim to, że w przeciwieństwie do zwykłego HTTP, w protokole HTTPS połączenie jest szyfrowane. Jest to zasługą właśnie certyfikatu SSL, który zabezpiecza dane wymieniane między stroną internetową, a użytkownikiem z niej korzystającym (a właściwie certyfikatu TLS, który jest rozwinięciem SSL. Wciąż jednak powszechnie używa się bardziej rozpowszechnionego terminu SSL, dlatego my również pozwolimy sobie używać tej ogólnie przyjętej nazwy).
Czy potrzebuję certyfikatu SSL?
Certyfikat SSL używany jest w szczególności na stronach, na których wymagane jest zwiększone bezpieczeństwo wymiany danych. Pozwala on użytkownikom dokonywać bezpiecznych transakcji w sklepach internetowych i na wszystkich stronach, które przetwarzają wrażliwe dane. W ten sposób informacje przekazywane przez użytkowników witryny są chronione przed cyberatakami i próbami kradzieży. Mówiąc inaczej – certyfikat SSL zabezpiecza dane, aby nie wpadły w niepowołane ręce i były niedostępne dla hakerów. Nie będą mogli oni w łatwy sposób przechwycić wprowadzanych na stronie haseł, czy numerów kart kredytowych – zobaczą tylko zaszyfrowany ciąg znaków.
Certyfikat SSL a SEO
Bezpieczeństwo to niejedyna zaleta certyfikatu SSL. Protokoły HTTPS są dziś rekomendowane i zalecane nie tylko ze względu na funkcje bezpieczeństwa, ale na dodatkowe korzyści. Jedną z najważniejszych jest pozytywny wpływ certyfikatu SSL na pozycjonowanie strony internetowej.
Google od kilku lat zaleca stosowanie protokołu HTTPS. Każdy, kto przechodzi na ten protokół, otrzymuje od Google benefity związane z SEO. Zabezpieczona certyfikatem SSL witryna ma szanse pozyskać większy ruch, czyli zwiększyć swój współczynnik „klikalności” (CTR), a także osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Ponadto witryny posiadające certyfikaty bezpieczeństwa budzą większe zaufanie wśród potencjalnych klientów, którzy decydują się pozostać na nich dłużej.
Nawet jeśli nie przechowujemy w naszym serwisie poufnych danych, ale zależy nam na dobrym SEO i zaufaniu użytkowników, to posiadanie certyfikatu SSL i tak powinno być dla nas ważne.
Podsumujmy zatem korzyści z posiadania certyfikatu SSL:
- zwiększenie bezpieczeństwa wymiany danych na stronie internetowej
- lepsze SEO, czyli wyższe pozycje strony www w wynikach wyszukiwania Google
- więcej odwiedzin witryny i dłuższe wizyty
- zwiększenie zaufania klientów do marki
- większa sprzedaż produktów i usług
Jak sprawdzić czy strona posiada certyfikat SSL?
Można bardzo łatwo zidentyfikować witrynę, która korzysta z SSL. Wystarczy sprawdzić w pasku adresu czy przed adresem domeny znajduje się dopisek http (brak szyfrowania) czy https (obecne szyfrowanie SSL). Protokół HTTPS w oknie przeglądarki rozpoznamy także po ikonce „kłódki”, która występuje obok adresu domeny. Brak certyfikatu obecnie również coraz trudniej przeoczyć. Zwykle jest tak, że jeśli wchodzimy na stronę o niezabezpieczonym protokole HTTP, natychmiast otrzymujemy informację na ekranie, że korzystanie z niej nie jest bezpieczne.
Jeśli nie masz jeszcze certyfikatu SSL i zależy Ci na skutecznym SEO, skontaktuj się z nami, a pomoże Ci wdrożyć go na Twojej stronie www.